loading...
بلوط وب
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
مایکروسافت 0 28 hamed612
مدیر سایت بازدید : 83 جمعه 24 آذر 1391 نظرات (0)

ویندوز 8 یا 7 ؟


ویندوز 8 ویندوز 8 برای مایکروسافت یک اجبار است. مایکروسافت برای بقا در بازاری که مشتریانش روز‌به‌روز از دستگاه‌های حجیم و غیرقابل حمل PC به سمت تجهیزات قابل‌حمل یورش می‌برند، مجبور بود به سیستم‌عامل جدیدی روی بیاورد که روی تمام دستگاه‌ها تجربه یکسانی را برای کاربر به‌همراه داشته باشد. از سوی دیگر، بخش عظیمی از مشتریان مایکروسافت شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی هستند که ویژگی اصلی‌شان مقاومت در برابر تغییر است و نمی‌توانند یا نمی‌خواهند با سیستم دسکتاپ سنتی خداحافظی کنند. به‌همین دلیل، مایکروسافت با طراحی و عرضه ویندوز 8 درواقع سیستم‌عامل «دوران‌گذار» را معرفی می‌کند. سیستم‌عاملی که رابط لمسی جدید و کاشی‌های رنگارنگ جذاب، پوسته بیرونی آن را تشکیل می‌دهند و در عین حال هنوز نتوانسته (یا نخواسته) است که پیوندهایش را با ریشه‌های دسکتاپی که بیش از بیست سال قدمت دارند، بگسلد. اما به‌نظر می‌رسد که این آخرین باری است که کاربران می‌توانند تجربه اصیل رابط کاربری کامپیوترهای شخصی را در کنار سیستم لمسی و رنگارنگ جدید یک جا ببینند. آن‌چه در ادامه از نظرتان می‌گذرد، ترکیبی است از بررسی و تحلیل‌هایی که در نشریات معتبر خارجی درباره ویندوز 8 آورده شده به همراه تجربیاتی که ما از کار کردن چندین هفته‌ای با این نسخه جدید ویندوز داشته‌ایم.

مقایسه با 7 به جز کاهش سرعت بوت که به‌واسطه سبک‌تر شدن سیستم‌عامل به دست آمده است، تفاوت چندانی میان کارایی دو نسخه اخیر ویندوز مشاهده نمی‌شود. آزمایش‌ها و مقایسه‌هایی که روی نسخه 7 و 8 ویندوز انجام شده است، تشابهات فراوانی را میان این دو نسخه نشان می‌دهد که البته چندان هم دور از ذهن نیست. به هرحال بیشتر اجزا و عناصر ویندوز‌8 در واقع بر مبنای اجزای متناظرشان در ویندوز 7 (البته به همراه اندکی بهینه‌سازی) پیاده‌سازی شده‌اند و در نتیجه کارایی مشابهی را فراهم می‌کنند. در سیستمی که ما ویندوز 8 را روی آن آزمایش کردیم، حتی امتیازهایی که ویندوز 8 به اجزای مختلف سیستم‌عامل می‌دهد، دقیقاً شبیه ویندوز 7 است. البته تفاوت‌های معنی‌داری در برخی تست‌های خاص نظیر PCMark 7 دیده می‌شود که به‌نظر می‌رسد به‌واسطه استفاده ویندوز 8 از Windows Media Foundation باشد که در این نسخه جایگزین Direct Show شده است. البته در همین موارد هم تفاوت کارایی میان این دو نسخه از 10 درصد کمتر است.

نسخه‌ها و قیمت‌ها مایکروسافت برای ساده‌کردن مدل تجاری خود، ویندوز 8 را تنها در 4 نسخه عرضه خواهد کرد. این نسخه‌ها به ترتیب امکانات و کارایی 8 Pro، 8 ،RT و 8 Enterprise هستند. در رقابت با اپلی که نسخه‌های اخیر سیستم‌عامل خود را با قیمت‌هایی ناچیز عرضه می‌کند، مایکروسافت اعلام کرده است که ارتقا از ویندوزهای XP، Vista و 7 به نسخه 8 Pro تا 31 ژانویه 2013 با تخفیف ویژه و با قیمت 39 دلار ممکن خواهد بود. البته این قیمت مخصوص نسخه آنلاین (فقط قابل دانلود) است و نسخه خرده فروشی با قیمت 69 دلار عرضه خواهد شد. از 31 ژانویه به بعد، قیمت این نسخه به 199 دلار افزایش خواهد یافت. این درست همانند قیمت 119 دلاری نسخه Professional ویندوز 7 است که اکنون نیز در بازار به فروش می‌رسد. قیمت نسخه استاندارد هنوز مشخص نشده است. این بازی با قیمت، می‌تواند باعث جذب طیف بیشتری از مخاطبان به‌سوی این سیستم‌عامل جدید شود. کاربرانی که در حال حاضر به‌واسطه انتقادهایی که به محیط مترو وارد می‌شود، درباره ارتقا به نسخه هشتم ویندوز دو دل شده‌اند شاید به این وسیله، به مهاجرت به این نسخه راغب شوند. ویندوز RT نسخه‌ای است که مخصوص تبلت‌ها یا دقیق‌تر بگوییم برای کار روی پردازنده‌های ARM عرضه می‌شود و تنها به‌صورت از پیش نصب‌شده روی تجهیزات سخت‌افزاری عرضه خواهد شد. ویندوز RT به‌صورت پیش‌فرض با نسخه‌ای از برنامه جدید آفیس 2013 عرضه خواهد شد اما فاقد محیط دسکتاپ است و تنها می‌تواند برنامه‌های سبک مترو را اجرا کند. نسخه 8، نسخه ابتدایی و ساده‌شده ویندوز 8 است که بازار کاربران خانگی را هدف گرفته و به‌همین دلیل فاقد ویژگی‌هایی نظیر رمزنگاری داده‌ها، پلتفرم مجازی‌سازی Windows To Go ، Hyper-V (محیط لایو بوت ویندوز 8) و موارد مشابه است. نسخه 8 Pro در واقع مشابه نسخه‌های Professional و Ultimate ویندوز 7 کار خواهد کرد و به‌احتمال پرمصرف‌ترین نسخه ویندوز خواهد بود. تنها قابلیت هایی از این نسخه حذف شده‌اند که بیشتر در محیط‌های سازمانی کاربرد داشته‌اند. ویژگی‌هایی نظیر AppLocker، DirectAccess از این جمله هستند. در‌نهایت، کامل‌ترین نسخه ویندوز ، نسخه Enterprise است که به همراه قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی عرضه می‌شود که کار مدیران IT سازمان‌ها را در نگه‌داری و کنترل زیرساخت و مجموعه تحت نظرشان ساده می‌سازد. تنها محدودیت نسخه Enterprise که در آگوست امسال برای اعضای MSDN و مشتریان Software Assurance مایکروسافت منتشر شد، این است که نمی‌تواند افزونه یا برنامه Media Center مایکروسافت را اجرا کند.

مهاجرت کنیم یا نه؟ در‌نهایت به‌نظر می‌رسد ویندوز 8 ارزش هزینه‌ای را که برای آن پرداخت می‌کنید، دارد. حتی اگر از محیط مترو استفاده نکنید و به تجهیزات لمسی هم دسترسی نداشته باشید، بهبودهای ایجاد شده روی بخش کلاسیک سیستم‌عامل ویندوز، ارزش تمام دردسرها را دارد. البته این مهاجرت الزامی نیست، اما اگر تصمیم به این کار گرفتید، انتظار همان حسی را داشته باشید که هنگام مهاجرت از ویندوز XP به ویندوز ۷ تجربه کردید. البته بیش‌تر آن‌چه تا‌کنون گفتیم، به ظاهر و پوسته ویندوز مربوط بود و تنها در نگاه نخست به‌چشم می‌آمد. به همه خوبی‌ها و بدی‌های ویندوز 8 امکان مانت کردن فایل‌های ایمیج ISO و امکان افزودن ساده فضاهای ذخیره‌سازی در‌قالب Storage Pool و موارد مشابه را نیز بیافزایید. پس به ویندوز 8 مهاجرت کنید و از بوت سریع، یکپارچه‌سازی با سرویس‌ها و خدمات ابری و سایر قابلیت‌های این سیستم‌عامل تازه لذت ببرید. چون به هر حال، دیر یا زود مجبور خواهید بود با دسکتاپ محبوب‌تان خداحافظی کنید. نظر ما این است که از ویندوز 8 نترسید، اگر بنا بر ترسیدن باشد، باید از ویندوز 9 بترسید. زمانی که ممکن است مایکروسافت به دلخواه یا به اجبار تمام رشته‌های متصل به دسکتاپ سنتی را پاره کند و شما مجبور شوید به‌کلی با عادت سال‌ها استفاده از سیستم‌های دسکتاپ خداحافظی کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 17
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 26
  • بازدید ماه : 26
  • بازدید سال : 62
  • بازدید کلی : 2,421